Πέμπτη 25 Ιουλίου 2013

Ισπανία: Το «ανθρώπινο λάθος» στοίχισε δεκάδες ζωές



ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Δ. ΓΟΥΣΙΔΗΣ

«Είμαστε άνθρωποι, κάνουμε λάθη», αναφώνησε αγωνιώντας ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας, που εκτροχιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης λίγο έξω από το Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα και βύθισε στο πένθος την Ισπανία. Το τρένο είχε μόλις εκτροχιαστεί, ο ίδιος, τραυματισμένος ελαφρά, και ο συνοδηγός του είχαν παγιδευτεί στην καμπίνα του οδηγού και δεν γνώριζαν τι ακριβώς έχει συμβεί πέραν του ότι… η αμαξοστοιχία εξετράπη της πορείας της. Μέσω του συστήματος ενδοεπικοινωνίας ήρθε σε επαφή με τον σιδηροδρομικό σταθμό, και παραδέχτηκε το… λάθος του. «Τρέχαμε με 190 χιλιόμετρα την ώρα», ανέφερε, ενώ στη μοιραία στροφή στην οποία εκτροχιάστηκε το τρένο το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας δεν υπερέβαινε τα 80 χιλιόμετρα! Στη συνέχεια, εξέφρασε την ελπίδα του να μην υπάρχουν θύματα, καθώς, όπως είπε «το αίμα τους θα βαραίνει τη συνείδησή μου».


Η ελπίδα του δεν πραγματοποιήθηκε. Στο χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα των τελευταίων 40 χρόνων στην Ισπανία έχασαν, σύμφωνα με το νεότερο απολογισμό, τη ζωή τους τουλάχιστον 77 άνθρωποι, και ο αριθμός των νεκρών δεν αποκλείεται να αυξηθεί, καθώς 20 από τους τραυματίες βρίσκονται σε εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση. Πρόκειται για το πρώτο δυστύχημα που σημειώνεται στην Ισπανία σε υπερταχεία.

Η εν λόγω υπερταχεία, που εκτελούσε το δρομολόγιο Μαδρίτης – Ελ Φερόλ, μπορούσε στη συγκεκριμένη γραμμή να «πιάσει» ακόμα και τα 250 χιλιόμετρα την ώρα. Ωστόσο, στο σημείο του δυστυχήματος οι ράγες έχουν μία πολύ επικίνδυνη κλίση το όριο ταχύτητας ανέρχεται στα 80 χιλιόμετρα. Πρόκειται για μια στροφή πολύ κλειστή και επικίνδυνη, ενώ επίσης, στο συγκεκριμένο κομμάτι της διαδρομής (λίγο πριν από το Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα) οι ταχείες αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν μέρος των παλιών σιδηροδρομικών γραμμών, που είχαν κατασκευαστεί την περίοδο του δικτάτορα Φράνκο.

Οι δυσκολίες αυτές είναι γνωστές σε όλους τους μηχανοδηγούς, ήδη από την ημέρα των εγκαινίων της ταχείας, στις10 Δεκεμβρίου 2011. Τότε η ταχεία ταλαντεύτηκε σε αυτό ακριβώς το σημείο με αποτέλεσμα έκτοτε οι μηχανοδηγοί να μιλούν για τη δυσκολία διέλευσης.

Το ερώτημα που πλανάται είναι πώς ήταν δυνατόν οι μηχανοδηγοί, που γνώριζαν όλα αυτά τα προβλήματα και τις δυσκολίες, να κάνουν το μοιραίο «λάθος» και να επιτρέψουν να αναπτύξει το τρένο αυτή την ταχύτητα σε εκείνο το σημείο. Η αλήθεια είναι ότι η συγκεκριμένη γραμμή δεν έχει ενταχθεί στο ERTMS (European Rail Traffic Management System), ένα νέο σύστημα ελέγχου της κίνησης στους σιδηροδρόμους, που μεταξύ άλλων εμποδίζει αυτόματα μια αμαξοστοιχία να αναπτύσσει υπερβολική ταχύτητα σε σημεία που δεν ενδείκνυνται. Αλλά το ίδιο ισχύει και για τις περισσότερες γραμμές στο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο…

Αντιγραφή από Egnatiapost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου